Fred van de Westerlaken

> Fred van der Westerlaken, voorzitter College van Bestuur Onderwijsgroep Tilburg

Fred van der Westerlaken, voorzitter College van Bestuur Onderwijsgroep Tilburg

Kun je iets vertellen over jouw huidige functie?

Ik ben voorzitter van het College van Bestuur van Onderwijsgroep Tilburg. Hieronder valt onder andere ROC Tilburg met 15 mbo-scholen, een school voor vavo, en één voor educatie en inburgering. En verder het Entreecollege Tilburg, NCVB Beroepsopleidingen, Campus 013 (basis-, kader- en gemengd theoretische leerweg), Schakelcollege Tilburg (voor leerlingen die minder dan twee jaar in Nederland zijn), de school voor Educatie en Inburgering en het Reeshofcollege (voor alle vmbo-niveaus). Een organisatie met maar liefst 13.000 studenten en 1.100 medewerkers.

Wat is jouw relatie met Leren en Werken?

Bij Onderwijsgroep Tilburg gaat het bij uitstek om leren en werken. Zo kunnen leerlingen bij het ROC kiezen tussen een Beroeps Opleidende Leerweg (BOL) waarbij je de hele week naar school gaat en stage loopt, en een Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL) waarbij je globaal één dag naar school gaat en vier dagen praktijkonderwijs hebt. Mbo-ers zijn vooral doeners. Onze opleidingen zijn nauw verbonden met het bedrijfsleven. Een belangrijke rol is hier ook weggelegd voor Midpoint Brabant, het economisch samenwerkingsverband dat ondernemingen, onderwijs, overheden en maatschappelijke organisaties in Midden-Brabant met elkaar verbindt. Samen ontwikkelen we programma’s en projecten voor studenten en het bedrijfsleven. Leren en Werken Midden-Brabant is gelieerd aan Midpoint Brabant. Ook met onder meer het Regionaal Overleg Bedrijfsleven Onderwijs (ROBO) van het ROC richten we ons op het verbeteren van het imago van de technische branches om de instroom van studenten te bevorderen. 

Welke ontwikkeling zie je in de regio met betrekking tot het thema ‘Een Leven Lang Ontwikkelen?

In de regio Midden-Brabant zie je ontzettend goede initiatieven op het gebied van de verbinding tussen onderwijs en bedrijven. Een goed voorbeeld is de campusontwikkeling bij Gate2 in Gilze-Rijen. Hier krijgen mbo-, hbo- en w.o.-studenten en ook medewerkers van bedrijven volop ruimte om van de praktijk te leren. Zoals bij het project Campione over voorspelbaar onderhoud. In de Tilburgse Spoorzone bloeit ook iets heel moois, onder andere met MindLabs, dé hotspot voor mensgerichte kunstmatige intelligentie die hier vanaf eind 2021 gehuisvest zal zijn. Onze praktisch hooggekwalificeerde studenten voegen vooral doen en uitvoeren toe aan deze programma’s. Wij zijn niet alleen hét opleidingshuis voor het MKB, maar bedrijven kunnen ook van onze vele faciliteiten gebruik maken. En je ziet steeds vaker dat mensen werken en les geven combineren. Je krijgt meer hybride leersituaties tussen bedrijven en onderwijs. Dit willen we verder uitbreiden.

Corona heeft in veel sectoren geleid tot een kaalslag. De impact bij events, leisure en horeca is enorm. Het is de vraag hoe lang het herstel gaat duren. We zullen ons veel meer moeten richten op het begeleiden van mensen van werk naar werk. Het UWV en het Leerwerkloket gaan zich naar mijn idee nadrukkelijker bezighouden met her-, om- en bijscholing. Dit is echt zeer urgent. We moeten  hierbij wel oppassen om niet te bureaucratisch te worden, en onze flexibiliteit wordt maximaal op de proef gesteld. Niet treuzelen, maar werken en doen!

Hoe kun jij als ambassadeur invloed uitoefenen op dit thema?

Als ambassadeur wil ik continu aandacht vragen voor het daadwerkelijk uitvoeren van de programma’s. Het gaat om resultaten. We zullen met z’n allen veel flexibeler moeten zijn. Het is niet meer van deze tijd dat je beperkt instroommomenten op scholen hebt. En we moeten nog nadrukkelijker inzetten op online leren. Het is toch typerend dat je bij het uitbreken van corona in twee weken voor elkaar krijgt waar je normaal drie of vier jaar over doet. 

Tot slot: wat is in jouw ogen het grootse rendement van investeren in opleiding en ontwikkeling van mensen?

Bij ‘Een Leven Lang Ontwikkelen’ gaat het niet alleen om de schoolgaande leeftijd, maar over je hele loopbaan van je 16e tot je 67e jaar. Mensen zullen zich permanent moeten ontwikkelen om de snelheid van de ontwikkelingen bij te houden. Leren, werken én doen als levensstijl. Daar zet ik me als ambassadeur van Leren en Werken graag voor in.